6 activitati de desfasurat in saptamana „Sa stii mai multe, sa fii mai bun!”- Activitate non-formala

  • Descrierea activitatii”
    1. toate aplicaţiile se vor desfăşura în afara spaţiului pe care l-ar putea pune la dispoziţie şcoala. În acest sens voi alege fie un spaţiu verde din oraş, fie o sală dintr-o altă instituţie.
    2. elevii vor primi sarcina de a veni la activitate îmbrăcaţi comod, eu însumi voi fi îmbrăcat comod, într-o ţinută diferită de cea pe care obişnuiesc să o am la ore;
    3. pentru a avea acces la activitate fiecare trebuie să aducă de acasă un obiect pe care nu  l-a adus niciodată la şcoală.
    4. pentru activitate se vor folosi doar scaune (dacă se desfăşoară în interior) sau (dacă se desfăşoară în spaţiu deschis) pături. Important este ca spaţiul să difere cît mai mult de cel pe care îl oferă şcoala şi sala de clasă.

    La momentul în care sosesc la activitate, elevii vor lăsa, într-un spaţiu amenajat (un colţ al sălii de activitate sau o masă din sală, o zonă din spaţiul verde, etc.) obiectul adus de acasă, realizîndu-se astfel o mică expoziţie de obiecte mai mult sau mai puţin personale. Fiecare participant este liber să viziteze expoziţia, fără a pune întrebări despre obiectele găsite aici.

    Aplicaţia Nr.1

    Toţi vecinii mei…

    Elevii se aşează într-un cerc. Fiecare va aşeza în faţa lui cîte un obiect care reprezintă casa fiecăruia. Unul dintre elevi stă în mijlocul cercului şi nu are o astfel de casă. Dorinţa lui este aceea de a ocupa o astfel de casă. Poate face aceasta dacă spune următoarea formulă: „Toţi vecinii mei care au tricouri albe/ ochi albaştri/ cărora le place să mănînce îngheţată de vanilie, etc.” Este obligatoriu ca criteriul ales să fie descriptiv pentru cel din mijlocul cercului.

    După ce a rostit această formulă toţi cei pentru care formula este adevărată (toţi cei care au tricori albe) au sarcina de a-şi schimba casa pe cerc. Se vor deplasa în sensul acelor de ceas, vor parcurge cercul o dată în întregime, apoi vor găsi o casă liberă pe care o vor ocupa (nimeni nu are voie să se aşeze în casa din care tocmai a plecat!). Cel din mijloc poate ocupa orice „casă” liberă, iar cel care rămîne fără casă trece în mijloc.

    Activitatea are meritul de a identifica puncte comune între elevi şi de a-i pune indirect în situaţia de a face autodezvăluiri uşoare, cu care se simt confortabil chiar şi în această situaţie de început de interacţiune.

    Aplicaţia Nr. 2

    Anonio şi Ali

    Din nou elevii sunt aşezaţi în cerc, în picioare. Trei dintre ei vor ieşi din joc, îndeplinind rolul de observatori. Ei vor scrie povestea  construită de restul grupului în timpul jocului.

    Anunţ pe cei din cerc că trebuie să compună o poveste care începe cu formula: „Aceasta este povestea lui Antonio, un tînăr din Madrid care…”. Am o minge în mînă. În momentul în care termin de rostit formula pasez mingea cuiva din cerc. El trebuie să adauge o propoziţie/ frază povestirii şi apoi să o paseze altui jucător din cerc. Acesta face la fel şi vor continua în acest mod pentru ca povestea să fie scrisă în mod cooperativ şi să reflecte contribuţia fiecărui participant. La un moment dat voi cere mingea şi voi spune: „Antonio îl cunoaşte pe Ali, un băiat marocan care are şi el o poveste” şi pasez mingea, urmînd ca jocul să continue în acelaşi mod.

    Aplicaţia înlătură competiţia şi determină participanţii să coopereze. Povestea finală va reflecta contribuţia fiecăruia şi va fi, în acelaşi timp, rezultatul muncii grupului. Intervenţiile fiecăruia devin proiecţii şi vor sugera informaţii despre cel care le-a emis. Jocul destinde admosfera în grup, relaxează grupul şi îl pregăteşte pentru interacţiuni mai profunde.

    Aplicaţia Nr. 3

    Perechi sărbătorite

    Toţi jucătorii trebuie să găsească în grup o persoană a cărei dată de naştere este apropiată de a lui. Ei trebuie să găsească două lucruri pe care le au în comun. După aceasta fiecare pereche trebuie să împărtăşească grupului trăsăturile identificate.

    Aplicaţia presupune interacţiune unu la unu şi concentrează grupul de elevi pe a identifica aspecte comune, domenii comune de interes. De asemenea, apare şi componenta „prezentare”; faptul de a vorbi despre tine în faţa grupului creşte nivelul de încredere în grup şi construieşte sentimentul de apartenenţă.

    Aplicaţia Nr. 4

    Bomboanele

    Continuînd în acceaşi notă, voi servi elevii cu cîte două bomboane ambalate în culori diferite. După ce fiecare şi-a ales bomboanele şi, implicit, culorile, voi explica semnificaţia fiecărei culori pentru această aplicaţie:

    Roşu: Care este cea mai frumoasă amintire a ta?

    Galben: Ce îţi place să faci în week-end?

    Verde: Spune-ne cîte ceva despre familia ta!

    Albastru: Care este lucrul pe care nu l-ai făcut niciodată şi ţi-ai dori să îl faci?

    Orange: Dacă ai putea să mergi undeva în lume pe gratis, care ar fi acel loc?

    Fiecare, pe rînd, va veni în faţa grupului şi va răspunde la întrebările corespunzătoare culorilor bomboanelor pe care le au în mînă.

    Aplicaţia Nr. 5

    După finalizarea acestei aplicaţii elevii sunt invitaţi să meargă din nou la expoziţia obiectelor personale. De această dată participanţii au libertatea de a pune întrebări în legătură cu obiectele găsite la expoziţie – răspunsurile la întrebări devin, în acest context, autodezvăluiri pe tema hobby-urilor celorlalţi, a intereselor, a aspectelor bine conectate la personalitatea respondentului. Aceste dialoguri pot fi sursă de identificare a punctelor comune de interes.

    Aplicaţia Nr. 6

    Persoana dispărută

    Împart grupul în două echipe. Fiecare echipă primeşte cîte o geantă în care se află diferite lucruri. Anunţ că aceste genţi au fost aduse la secţia de poliţie şi nu se cunoaşte identitatea posesorului deoarece nu s-au găsit nici un act în ele. Fiecare echipă trebuie să descopere cît mai multe amănunte despre persoana care şi-a pierdut geanta, obiectele din aceasta ajutîndu-i să facă diferite conexiuni.

    În final cîte un detectiv din fiecare echipă urmează să prezinte rezultatele cercetărilor, respectiv cît mai multe amănunte despre acea persoană, motivînd presupunerile făcute cu ajutorul obiectelor din sac.

    Aplicaţia presupune lucru în echipă şi pune participanţii în situaţia de a genera ipoteze şi de a dezbate cu argumente pro şi contra asupra ipotezelor generate. Grupul trebuie să ia multiple decizii, să managerieze raţional diferite situaţii conflictuale ce apar în timpul decodificării obiectelor din geantă pentru ca în final să emită o ipoteză/ concluzie finală reprezentativă pentru grup şi pentru fiecare membru în parte.

    Puteti donloada fisierul aici:

my post

Acest articol a fost publicat în Diverse și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s